Leila B. Mostaço-Guidolin

O resumão da 1a metade da temporada: Armêmia (parte 2) April 9, 2015

Olás!

Nada melhor do que uma viagem de 10h de carro (sim! Para outra competição de esqui - desta vez em Wisconsin) para colocar o blog em dia. rs

Hoje vou contar um pouco de como foram as provas na Armenia, mais precisamente em Tsaghkadzor (quem conseguir pronunciar esse nome corretamente ganha um joinha! hehehe).

Eu competi na Letônia no sábado e no domingo. Logo após as provas já pegamos o carro e saímos rumo à Riga, pois no dia seguinte embarcaríamos para a Armênia num vôo matutino. Para evitar dores de cabeça, decidimos dormir em Riga e estar mais perto do aeroporto (os locais da provas ficavam cerca de 1.5h de viagem de Riga).

Para chegar em Yerevan (capital da Armênia), o vôo fazia uma escala em Moscou. Digamos que essa escala me proporcionou bastante adrenalina. Depois de quase 20min “conversando" com a oficial de imigração russa não muito simpática - que não entendia muito bem inglês e também não estava muito a fim de entender a estória - consegui entrar em Moscou para fazer a tal da conexão. Pega bagagem de cá, procura esquis de lá, leva para a outra esteira, atravessa um saguão lotado de pessoas oferecendo serviços (táxi? espero que sim..rs) e pronto. Finalmente chegamos ao nosso portão e era só esperar 4h até o próximo vôo. E é claro que eu não podia deixar de experimentar um chocolatinho por lá… :)

cross country manitoba ski brazil leila

A viagem até Yerevan transcorreu sem grandes surpresas. Apenas meu “coleginha” de vôo que estava sentado na poltrona ao lado parecia meio alucinado. Não sei se ele tinha medo de avião ou o quê. Mas o cara não parou 5s! Nessas horas que uma viagem “simples” de 4.5h se torna uma infinidade. Mas tudo bem. Chegamos são e salvos em Yerevan.

Eu tive mais uma aventura com o pessoal da imigração, mas diferentemente da moça da Rússia, o pessoal da Armênia foi muito simpático. O sistema deles estava dando problema para reconhecer o meu visto que era para um passaporte brasileiro, porém emitido pelo consulado da Armênia em Ottawa. Foi um rolo, mas meia hora depois, eu estava liberada.

A sorte que para essa viagem à Armênia, depois de apanhar muito para reservar acomodação e encontrar informações sobre transporte eu acabei esbarrando quase que por um acaso com uma agência de turismo local. O Artyom foi super prestativo, me ajudou a resolver tudo (por email! hehehe), fazer reservas, nos resgatou no aeroporto e levou para o local das competições. O lugar ficava cerca de ~100km da capital, e eu duvido que a gente teria conseguido chegar lá sozinhos. Enfim…chegamos mortos de cansaço, após um dia inteiro viajando de um continente para outro. ;)

No dia seguinte, a aventura foi encontrar as pistas e esqui. A pessoa da organização que eu havia contactado tinha falado que o lugar ficava pertinho do lugar onde a gente estava hospedado. A missão era achar o tal “pertinho daí”. Andamos para lá e para cá. Usamos mímicas, mostramos esquis…até que uma moça da recepção nos deu algumas indicações: “até o final da rua. Direita. Trilha.”

Seguindo essa dica e me sentindo num jogo de caça ao tesouro, achamos algo que parecia levar a alguma pista. Andamos um pouco, mas tudo parecia mais um caminho para snowmobile (aquelas motos de neve). Encontramos um pessoal trabalhando com pás, cavando, tapando buracos e depois de algumas mímicas, eles confirmaram que era lá mesmo.

Isso foi numa terça-feira e as primeiras provas seriam na quarta. Achei estranho, pois as pistas não estavam nem perto de poderem ser chamadas de “pistas”…rs. Mas tudo bem…dei uma esquiada mais ou menos e voltamos para o hotel.

cross country manitoba ski brazil leila

Mais tarde encontrei o organizador e ele confirmou que as pistas eram lá e que o pessoal estava trabalhando preparando elas para o dia seguinte. Voltei lá, explorei um pouco melhor, cheguei até um “mirante" que era o ponto mais alto e, não me sentindo muito bem, voltei para o hotel para descansar.

Eu cometi um erro muito muito bobo que me custou caro: esqueci completamente de checar a altitude do local das provas! As pistas ficavam num antigo complexo esportivo da ex-união soviética há mais de 2500m acima do nível do mar. Resultado? Eu estava tendo problemas para esquiar por lá.

Essa é uma foto da fachada do lugar…

cross country manitoba ski brazil leila

Um pedaço do salão principal, onde todo mundo ficava a noite. Todo mundo entenda equipes de vários países dos mais diversos esportes: natação, luta, ginástica, boxe…de Israel, Rússia, Bielorussia, Ubezquistão e claro, da Armênia.

A piscina era maravilhosa! 50m, toda cercada foi janelas imensas. Um luxo para qualquer nadador (é…bateu uma saudade do cheirinho de cloro na pele). Do lado de fora tinha uma plataforma de saltos, mas infelizmente abandonada. Resquícios da época da USSR:

As refeições também eram todas feitas lá, nesse outro salão:

A vista do refeitório…

E falando em refeitório…a comida foi outra aventura! Como se não bastasse toda a dificuldade da língua local, a apresentação dos pratos no buffet era bem diferente do que estamos acostumados. Além disso, a combinação de coisas era bem diferente também.

Sempre rolava um macarrão desfiado (sim! desfiado! hehehe), sem molho…batatas cozidas…e aí a carne variava: teve frango, porco, ensopados (não me perguntem do quê! Não me senti tão aventureira assim..rs).

cross country manitoba ski brazil leila

Eu só sei que quando serviram nuggets com o macarrão desfiado e batatas pela segunda vez eu quase chorei de emoção! Que jantar delicioso!!! De verdade!! :)

No geral a comida não era ruim. Era até bem saborosa. O “problema" era escolher o que pegar e juntar com o quê.

O primeiro dia de provas não transcorreu exatamente do jeito que eu esperava. Mesmo tendo conseguido ficar abaixo dos 400 pontos FIS, eu não consegui fazer o que eu estava preparada para fazer.

cross country manitoba ski brazil leila
(durante o aquecimento, no 1o dia)

A altitude me matou logo na 1a volta e aí não teve jeito. Me arrastei para fechar os 10km. Fui embora super frustrada, pois eu estava contando com bons resultados nessas provas. Algumas images do 1o dia: a largada dos 10km F…

…um ônibus bem estilos que encontramos estacionado perto do hotel. Depois descobrimos que alguns atletas haviam chegado lá graças a esta raridade. Foi uma pena não ter conseguido fazer um vídeo mostrando toda a potência do “bumba" na subida coberta de gelo! :)

cross country manitoba ski brazil leila

No dia seguinte eu estava inscrita para a prova de sprint, mas resolvi não participar para tentar descansar e ver se conseguia um resultado que me colocasse no mundial que aconteceu agora em Fevereiro.

Nadei um pouco, dormi, arrumei ajuda para preparar os esquis para os 5km clássico. Algumas fotos do 2o dia:

Logo após a largada…

cross country manitoba ski brazil leila

Bom, para fazer uma longa historia curta: os 5km forma um desastre. Desta vez a cera não foi o problema - ok, já tive experiências melhores, mas não posso reclamar das condições. O “mérito" do desastre foi todo meu. Ou da altitude. Como essa era a minha ultima prova, fui para o tudo ou nada. Fiquei abaixo dos 400 novamente, mas a pontuação não foi suficiente para corrigir a minha média. Fiquei de fora do mundial por 16 pontos. E isso foi super frustrante! Desta vez eu achei quem dava.

Nesse dia a tarde o pessoal da TV local apareceu por lá e novamente fui entrevistada. Desta vez até apareço falando em armeno! hehehe

O link é este aqui: click here

Bom, embora eu não tenha conseguido atingir o meu principal objetivo da temporada - que era classificar para o mundial - a experiência de competir tanto na Letônia quanto na Armenia foram muito valiosas. O pessoal da Armênia foi mais do que 100%. Super amáveis, preocupados em ajudar, entender e se fazer entender. Desde os técnicos (armenos e russos!) até o pessoal do complexo esportivo onde ficamos hospedados superaram toda e qualquer expectativa.

E como toda aventura tem um fim, após as provas foi hora de arrumar as malas e voltar para casa. MAs não sem antes suar a camisa para encontrar as informações do nosso vôo…hehehe

cross country manitoba ski brazil leila

Nos próximos dias vou postar algumas coisas mais “culturais" a respeito desses dois países. Mas por hoje, é hora de dormir. Amanhã tem competição. Direto de Cable, WI no American Birkebeiner (mas desta vez correndo apenas os 24km para não me acabar antes da IBU.. hehehe)

- English version - The big summary of the first half of the season: Armenia (part 2)

Hello there!

There is nothing better than a 10h car trip (yep! to another ski race - this time in Wisconsin) to update the blog. LOL

Today I will write a little about my races in Armenia; more precisely in Tsaghkadzor (if you can pronounce this name, you deserve a prize!! hehehe).

I raced in Latvia on Saturday and Sunday. Right after the races we left straight back to Riga, as we had to fly to Armenia in an early morning flight, next day. To avoid headaches, we decided spending the night closer to the airport (=Riga), as the trip down there would take us extras 1.5h.

The shortest/easiest way to get to Yerevan (Armenia’s capital) was with a connection n Moscow. And I can say that this connection added a little bit of adrenalin to this portion of the trip. After almost 20min “chatting” with the not-very-friendly-Russian-border-official, who didn’t speak any English, I could enter in Moscow to catch the next flight. After running around to get the luggages, skis and so on we could finally head to our gate. But not before trying a local chocolate… :)

cross country manitoba ski brazil leila

The trip to Yerevan was okay, without surprises. Only my “neighbour”, seating on the next seat, that was a little to anxious. I don’t know if he was just afraid about flying or what. I just know he didn’t stop 5s! In occasions like this a “simple" 4.5h trip can just turn into an infinity. But that was okay. We arrived sound and safe in Yerevan.

There I had another adventure with the border control guys; however, differently from what happened in Russia, there people were very nice. Their system was having trouble to recognize my visa, as it was emitted in Ottawa but stamped on a Brazilian passport. After half hour and lots of trial and errors attempts I was free to go.

The luckiest part of this trip to Armenia was that after have lots of trouble trying to book accommodation and to find info about transportation I came across by accident with a local turism agency (“Welcome to Armenia”). Artyom was very nice and efficient, helping me to get everything I needed (all by email!!! hehehehe). From reservations to picking up at the airport, he was the biggest responsible for making this trip be smooth and successful. :)

The place where the races were going to happen was located about 100km from the capital and I doubt we would have made it there by ourselves. Anyways…we got there completely exhausted, after a long day traveling from one continent to another. ;)

The next day’s adventure was to find the ski trails. The organizers had mentioned that the place we were staying at was very close to the trails. The mission was to find this “very close”. We walked a lot. Had to try all kind of communication possible: drawings, hands…and the front desk woman finally gave us clues: “end of street. Right. Trails”.

Following this clue and feeling like a kid playing a game, we found a little way that looked like something that could lead to a ski trail. We walked a bit there, but it was more like a snowmobile path. We finally found some guys working there, digging, covering holes, and after talking a bit “with hands” they confirmed those were the ski trails!

That was on Tuesday around lunch time and the first races were scheduled for Wednesday morning. I thought it was a bit strange, because they were not looking as near as something we could call “trails”…lol But that’s okay…I managed to ski a bit and then went back to the hotel.

cross country manitoba ski brazil leila

Later, I met the organizer who spoke English and he confirmed that those were the trails and that the guys were working to get them ready for the next day. I went back there to explore a bit more, found the highest point, and not feeling very well, I decided to ski back and take some rest.

I have made a very very silly mistake which ended up being quite big: I completely forgot to check the altitude of the place where the races were going to be held! The trails were located in an old sports complex used by the USSR, located at more than 2500m above sea level. The result? I was having trouble to ski there.

That’s a photo of the main entrance….

cross country manitoba ski brazil leila

Part of the main building, where everyone gathered in the evenings to watch TV, chat, use the wifi, etc. By “everyone" I mean teams from different sports: swimming, wrestling, boxe, gymnastics…from Israel, Russia, Belarus, and of course, Armenia.

The pool there was wonderful! 50m, all surrounded by big windows. Total luxury for any swimmer (yep…I felt nostalgic about having that nice chlorine smell on my skin all the time). Outside, there was a diving platform, but unfortunately it has been abandoned for a while.Things USSR times:

All the meals were also served in this complex, in another big room, buffet style:

cross country manitoba ski brazil leila

The view form the restaurant…

And speaking about meals…the food was another adventure! As if all the communication trouble wasn't enough, the food “presentation" was quite different from what we are used to. Also, the options were somehow unusual too.

There were always “pulled pasta” (yes! Like pulled pork, but pasta! hehehe), no sauce…boiled potatoes…and meats: chicken, pork, some soup-style things (don’t ask me what was in there! I wasn’t feeling that brave to try them all…lol)

cross country manitoba ski brazil leila

I only know that when they served chicken fingers,with pasta and potatoes for the second time, I almost cried! What a nice meal!!!! Honestly!!! :)

In general, the food was good. Quite tasty indeed. The “problem" was to decide what to pick and which option would go together.

The first race wasn’t as great as I was expecting to. Even getting a result below 400 FIS points, I couldn’t ski the way I was prepared to.

cross country manitoba ski brazil leila
(during the warmup, 1st day)

The altitude killed me during the first lap already. I had to crawl to finish the 10km. That day I left super frustrated, because I was counting on very good results there. Some photos from the first day: the 10km F start…

…this cool bus we found parked nearby. Later we got to know that was actually the shuttle used by some athletes to get there. It was too bad I couldn’t make a video showing this "vintage" going up the icy roads. :)

cross country manitoba ski brazil leila

Next day I was supposed to race the sprints. However, I decided not doing them to see if I could rest a little more and hopefully get a result that could qualify me for the Worlds Championship that happened in February.

Some pictures from the 2nd race, 5km classic:

After the start:
cross country manitoba ski brazil leila

Well, to make a long story short: the 5km were a disaster. At this time, the problem was not the wax - ok, I have had better days, but I can’t blame it this time. The “merit" for this disaster was all mine. Or the altitude’s. As it was my last race within the qualifying period, I decided to try it all. The result was below 400 points, but it wasn’t enough to lower my average. I missed qualifying for the World’s Championship by just 16 points. And that was super frustrating! This time I really thought I was going to make it.

At that same day in the afternoon some people from the local TV showed up and I got interviewed again. This time I even appear speaking Armenian! hehehe

That’s the link for the interview: click here

Although I haven’t achieved my main goal this season - which was getting qualified for the Worlds - the experience of racing in Latvia and Armenia were very invaluable. The Armenians were more than 100%. Great people, helpful, always trying to understand you and making sure you are comfortable there. From coaches (Armenians and Russians!) to the staff of the sports complex we stayed at, their hospitality exceed all expectations.

And as all adventure has an end, after the races we got to pack to start our journey back home. But not without struggling a bit more to find our flight info…hehehe

cross country manitoba ski brazil leila

Next days I will post things more related to the “cultural" side of these countries. But for today, that’s all. Time to sleep. Tomorrow I will race again. In Cable, WI at the American Birkeibeiner (this time only doing the Korte - 24km - to not kill myself before the IBU Cup… hehehe)